למרות הכישלון במכירות: סאיקי צפויה להימכר ב-650 מיליון דולר

ענקית הטבק פיליפ מוריס הודיעה כי תרכוש את חברת סאיקי מדיקל הישראלית עבור סכום עתק של 650 מיליון דולר - בתנאי שזו תצליח להשיג את אישור ה-FDA בארה"ב להכרה במשאף הקנאביס שלה כתרופה. מדובר ברכישה מפתיעה לנוכח הכישלון של סאיקי בשוק הישראלי

ענקית הטבק והסיגריות הבינלאומית פיליפ מוריס (Philip Morris), המייצרת ומשווקת כמה ממותגי הסיגריות הנמכרים בעולם כגון מרלבורו, פרלמנט ועוד, הודיעה כי היא צפויה לרכוש את חברת הקנאביס הישראלית סאיקי מדיקל (Syqe Medical), היצרנית של משאף הקנאביס סאיקי שנכשל במכירות בישראל, בסכום של 650 מיליון דולר. עם זאת, ההסכם מותנה בכך שהמשאף של סאיקי יצליח לקבל אישור של מנהל התרופות האמריקאי (FDA) ולהפוך לתרופה מאושרת בארה”ב.

פיליפ מוריס, שכבר השקיעה בעבר כ-20 מיליון דולר בחברת סאיקי עוד בשנת 2016, תשקיע כעת 120 מיליון דולר על מנת לממן את הליך בקשת האישור ל-FDA – הליך שכרוך בביצוע מחקרים קליניים שמוכיחים את היעילות והבטיחות של התרופה עבורה מתבקש האישור. אם ההליך הזה יצליח והמשאף של סאיקי אכן יקבל את אישור ה-FDA, אזי פיליפ מוריס תרכוש את כל המניות תמורת תוספת ההפרש.

אם הכל יילך כמתוכנן עם אישור ה-FDA ופיליפ מוריס אכן תרכוש את סאיקי לפי שווי השוק הזה, סאיקי תהפוך לחברת הקנאביס השמינית בגודלה בעולם כולו נכון להיום מבחינת שווי שוק.

פרי דוידסון, סאיקי, Syqe
פרי דוידסון, מייסד סאיקי Syqe

מדובר כמובן בעסקת מכירה מוצלחת במיוחד עבור חברת סאיקי, שנוסדה בשנת 2011 על ידי פרי דוידסון ומנוהלת על ידי איתן חי-עם. למרות הוותק וההבטחות הרבות, לצד השקעות של יותר מ-80 מיליון דולר במצטבר, רשמה החברה כישלונות בחדירה לשוק לכל אורך הדרך, מה שהופך את הרכישה הזו להימור מסוכן עבור פיליפ מוריס. עם זאת, לענקית הטבק ששווי השוק שלה עומד כיום על 153.6 מיליארד דולר בהחלט יש כסף ללקיחת סיכונים, ואם אכן יתקבל אישור ה-FDA שיהפוך את המשאף של סאיקי לתרופה, הרי שמדובר בפוטנציאל להצלחה.

עד כמה גדול הכישלון של סאיקי? משאף הקנאביס הזה, שלפי החברה הוא היחיד בעולם שמאפשר מינון מדויק של קנאביס בכל שאיפה תוך כדי רישום דיגיטלי שמאפשר לרופא לעקוב אחר אופן ותכיפות השימוש שעושה המטופל בקנאביס, הושק רשמית בשנת 2019 לאחר 8 שנות פיתוח והשקעות שנתקבלו בין היתר מחברת התרופות הישראלית טבע, כמו גם מפיליפ מוריס עצמה, ובנק דיסקונט שהוסיף סכום נוסף.

מעבר לכישלון בחדירה לשוק הקנאביס הרפואי, המשאף ספג ביקורות גם מכיוון שמנהליו קיבלו הטבות רגולטוריות יוצאות דופן, למשל כאשר קיבלו היתר לייבא את הקנאביס הגרוס המשמש למילוי ה”מחסניות” של המשאף מחברת בדרוקאן ההולנדית, לכאורה בניגוד לנהלים. סיבה נוספת לביקורת היתה המחיר הגבוה של המשאף – 1,950 ש”ח עבור המכשיר וכ-740 ש”ח מדי חודש עבור המחסנית.

הציפיות מהמשאף היו אדירות, והוא היה אמור להיות Game Changer עבור ענף הקנאביס הרפואי ולהפוך ללהיט בקרב המטופלים, תוך כדי שמועות שנפוצו לאורך השנים על כוונה של משרד הבריאות להפסיק את השימוש בתפרחות ולאפשר שימוש בשמן ומשאף בלבד. אך כמו סטארטאפים מבטיחים רבים בעולם הקנאביס, גם המוצר של סאיקי לא עמד בציפיות הגבוהות שהיו לחברה עבורו, משרד הבריאות לא הפסיק את השימוש בתפרחות, והמכירות של המשאף בבתי המרקחת בישראל היו נמוכות במיוחד. נכון להיום (יולי 2023), יש פחות מ-100 מטופלים שרוכשים אותו באופן קבוע, מתוך יותר מ-125,000 מטופלים בסך הכל.

לאחרונה, בפברואר 2023, זכתה סאיקי ביחסי ציבור נאים, לאחר שפורסם כי החברה חתמה על הסכם עם משרד הביטחון הישראלי, שיאפשר לנכי צה”ל לקבל את המשאף שלה בחינם. הפרסום הזה בילבל מטופלים רבים משום שנכי צה”ל ממילא מקבלים את הקנאביס הרפואי שלהם בחינם ממשרד הביטחון, ונוצר הרושם כי מעתה ההטבה הזאת תוגבל עבור המוצר של סאיקי בלבד. לאחר פניית מגזין קנאביס הבהיר משרד הביטחון כי הכוונה הייתה שבניגוד למוצרי קנאביס אחרים שאותם נכי צה”ל נאלצים לרכוש קודם כל מכספם ורק אז לבקש ולקבל החזר כספי עליהם ממשרד הביטחון, ההסכם עם סאיקי יאפשר למטופלים לקבל את המשאף של סאיקי בחינם מלכתחילה, במקום לשלם עליו ואז לבקש החזר.

בראיונות בשנים האחרונות הביע מייסד סאיקי, דוידסון, תקווה שהמשאף יהפוך בעתיד למוצר רפואי שישמש לצריכת תרופות בכלל, ולא רק לקנאביס.

המשך קריאה
Back to top button
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר